Dívčí sbor Pražské kantilény – „V proměnách českého roku“
Na podzim roku 2018 natočil Dívčí sbor Pražské kantilény nové CD s názvem „V proměnách českého roku“. Na CD naleznete písně k tradičním českým svátkům, jako je masopust, dožínky, advent a další.
Celkový čas 40:37
Sbormistryně Karolína Řepová, Anna-Marie Lahodová
Hudební režie Milan Wolf; zvuk, střih, mastering Karel Fisl; nahráno ve studiu A Českého rozhlasu v Praze -Karlíně v červnu a září 2018; vyrobila FERMATA, a.s.
CD je možno zakoupit v ZUŠ Jižní město, nebo kontaktovat sbor prostřednictvím e-mailu (zuzana@prazskakantilena.cz).
-----------------------------------------
Nové CD Vokálního kvarteta z Karviné
Držitelky Ceny Českého rozhlasu Ostrava z uplynulého ročníku Stonavské Barborky Nikita Lýsková, Tereza Sobelová, Barbora Serišová a Barbora Pawlitová využily pozvání a 23. ledna 2019 od 10 do 19 hodin natočily pod uměleckým vedením Evy Šeinerové a za klavírního doprovodu Hany Šobrové ve velkém studiu ostravského rozhlasu nové CD.
Prioritou vokálního ansámblu byla premiérová nahrávka písňového cyklu „Opavské písničky“ hudebního skladatele Jiřího Temla, který se natáčení osobně zúčastnil. Cyklus doplnily ještě nahrávka písně„Kyčera, Kyčera“ v úpravě Milana Uherka a písně „Kak na dubě“,kterou upravil Jurij Slavnitskij. Hudební a zvukové režie nahrávky se ujali Josef Melnar a Marek Hoblík.
-----------------------------------------
Dětský pěvecký sbor KVÍTEK a Smíšený pěvecký sbor KOS
„KOČIČINY“ – Pohádky a písně
1. CO JE ZA PLOTEM?, 2. Lezlo kotě, 3. JAK SE CHODÍ DO SVĚTA, 4. Jak se chodí do světa, 5. KOLIK MÁ KDO NOHOU, 6. Jak počítají koťata, 7. NA HONĚNOU, 8. Kočkování, 9. PODZIM, 10. Podzim, 11. PRVNÍ SNÍH, 12. Kočka a vločka, 13. SÝR NA OBLOZE, 14. Kočka a měsíc, 15. NEJSLAVNĚJŠÍ KOCOUR, 16. Kocour v botách, 17. DO ŠKOLY, 18. Televizní děti, 19. CO BYLO PAK, 20. Kočky na houpačce, 21. JE TO LÁSKA?, 22. Zamilovaná kočka, 23. NA NÁKUPECH, 24. Za pár mňouků, 25. NOČNÍ KONCERT, 26. Maestro.
Pohádky a hudba: prof. Mgr. Belo Felix, Ph.D.; texty písní: Jiří Žáček; překlad pohádek a hudebně pohybové náměty: prof. PhDr. Eva Jenčková, PhDr.
Mluvené slovo: Daniel Kvasnička, Nelinka Motlová, Maruška Soukupová, Lucinka Mikulecká, Laura Abuownová, Esterka Jiřičková, Daniela Krčmářová, Natálie Vašulinová, Lucie Vavřínová,
Hudba: Dětský pěvecký sbor KVÍTEK ZUŠ Bedřicha Smetany Litomyšl (sbm. Lucie Vavřínová), Smíšený pěvecký sbor KOS Pedagogické školy Litomyšl (um. ved. Milan Motl); učitelé ZUŠ Bedřicha Smetany Litomyšl – Lucie Vavřínová (příčná flétna), Eliška Slavíková (hoboj), Libor Kazda (klarinet), Pavel Jiřiček (fagot), Jan Kratochvíl, František Ptáček, Martin Sejkora (trubka), Petr Sejkora (trombon), Jan Kratochvíl (elektrická a basová kytara), Marie Jovbaková, Belo Felix (celesta, vibrafon), Marie Jovbaková (klavír).
Nahrávka vznikla ve dnech 13.– 14. 4. 2018 v Kapitulním kostele Povýšení sv. Kříže Litomyšl a 16.– 18. 5. v nahrávacím studiu ZUŠ Bedřicha Smetany.
Hudební režie: Belo Felix, Milan Motl, Jaromír Schejbal; zvuková režie: Václav Vlach.
Celkový čas: 56:16
Disk obsahuje také datovou stopu (mp3) se samostatnými doprovody k písním, které lze otevřít po vložení CD do PC. Instrumentální doprovody jsou dostupné také na stránkách: www.sborkos.cz.
Autoři a interpreti pro Vás připravili CD plné kočičích pohádek a písní, které jsou obohaceny zvukomalbou hudebních nástrojů a nápaditými hudebně pohybovými inspiracemi. Tematický repertoár pro malé zpěváčky i zkušené sborové zpěváky provede posluchače kočičím světem a ukáže jeho hlavní představitele v sugestivních personifikacích. Tři hravá koťata, Micka, Minda a Mourek, spolu zažívají nejrůznější dobrodružství. Díky tomu se kočky, kocouři, ale i pejskové, veverky a ježci stanou blízkými tvory, kteří si spolu hrají, dovádějí a někdy i trochu zlobí. Jsou zvídaví, šikovní i popletové, společně se radují, jindy mají žal. Musí se starat o potravu, vyhýbat se nebezpečí, pozorovat přírodu a učit se v kočičí škole. Zkrátka, jejich vlastnosti a chování se často podobají běžným situacím v lidském životě, které mohou děti v různých hudebních a pohybových situacích pobavit a často i moudře poučit.
Pohybový repertoár zahrnuje nabídku všech druhů pohybu: různé kombinace rytmické hry na tělo, kreativní hry s prsty, stylizovanou chůzi v empatických rolích, pantomimický a taneční pohyb, včetně pohybové hry s pravidly. Příležitost k pohybu s kočičími písněmi čeká nejen na jednotlivce, dvojice, ale i na různě velké skupiny s rozmanitým využitím prostoru. Lze využít i pohyb s různými rekvizitami, jako je netkaná textilie, švihadlo, míčky a zamrazovací sáčky. Pro posílení empatie a kultivaci dětského pohybového projevu jsou velmi účinné kostýmové doplňky pro všechny postavy kočičích příběhů a různé rekvizity k pohybu či dramatizaci pohádek.
Již samotná jména autorů a interpretů, kteří se na tvorbě CD podíleli, zaručují jeho kvalitu a ve spojení s připojenou brožurou (56 s.), nabízející texty písní a podrobný návod k jejich hudebně pohybovému využití, i jeho mimořádnou atraktivitu. Dokonalý design publikace (Petr Vencl) dotvářejí půvabné ilustrace žáků výtvarného oboru ZUŠ Bedřicha Smetany. Litomyšlské „Kočičiny“ bychom rádi doporučili k využití v pěveckých sborech i ve škole. Mňau!
------------------------------------------------
Te Deum laudamus
CD Te Deum laudamus, vydané v roce 2018 k 70. Výročí založení VUS UK, lze objednat na e-mailové adrese vus@vus-uk.cz.
PETR EBEN (1929-2007) |
|||
1. |
Pražské Te Deum 1989 |
9:10 |
|
2. |
Ubi caritas et amor (1964) |
5:26 |
|
Missa Adventus et Quadragesimae (1952) |
|||
3. |
Kyrie |
1:53 |
|
4. |
Credo |
4:38 |
|
5. |
Offertorium |
1:09 |
|
6. |
Sanctus |
2:00 |
|
7. |
Benedictus |
1:49 |
|
8. |
Agnus Dei |
2:23 |
|
ZDENĚK LUKÁŠ (1928-2007) |
|||
Requiem per coro misto, Op. 262 (1992) |
|||
9. |
Requiem aeternam |
4:15 |
|
10. |
Dies irae |
1:55 |
|
11. |
Lacrimosa |
3:02 |
|
12. |
Offertorium – Domine Jesu |
3:00 |
|
13. |
Hostias |
3:53 |
|
14. |
Sanctus |
1:16 |
|
15. |
Agnus Dei |
4:54 |
|
16. |
Modlitba ghanských křesťanů, Op. 59 (1968) |
8:26 |
|
17. |
Te Deum laudamus, Op. 311 (2001) |
4:53 |
|
18. |
Hodie – Dona nobis pacem, Op. 350 (2007) |
1:48 |
|
Celkový čas nahrávky 66:27 |
|||
Účinkují:
varhany Jan Kalfus (3-8, 16)
trubka Marek Vajo (1) a Svatopluk Zaal (1)
pozoun Stanislav Penk (1) a Karel Kučera (1)
tympány Jiří Svoboda (1)
bicí Šimon Veselý (1) a Jan Linhart (16)
Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy Praha
řídí Jakub Zicha
Natočeno v bazilice sv. Petra a Pavla na Vyšehradě 4. 6., 7. 6. a 13. 10. 2017 (3-8, 16) a v aule Arcibiskupského gymnázia v Praze 18.-19. 11. 2017 a 10. 3. 2018 (1, 2, 9-15, 17, 18)
hudební režie: Pavel Kunčar
zvuková režie: Jakub Stratílek
Vydáno ve vlastním nákladu VUS UK vydavatelstvím ARCODIVA (www.arcodiva.cz)
Hledáme nové zpěváky
-----------------------------------------------------
Nové CD vokálního souboru Cappella Mariana „Praga Rosa Bohemiae“ (vyd. Supraphon)
Více o albu: https://1url.cz/DM0lH
Ke koupi a stažení: https://1url.cz/9M0ll
-----------------------------------------------------
Petr Eben: IN HEAVEN – Jitro Czech Girls Choir, Conductor Jiří Skopal
Nakladatelství Navona Records LLC, Geoff Pearce, Sydney, Australia vydalo 13. září 2019 CD Českého dívčího sboru Jitro (sbm. Jiří Skopal) s nahrávkami sborových cyklů Petra Ebena: Liturgické zpěvy, Čtyři sbory na latinské texty, Catonis moralia, Deset poetických duet, O vlaštovkách a dívkách. Australské hodnocení nahrávky přináší následující upoutávka:
------------------------------------------------------
FRANZ XAVER RICHTER (1709–1789) – Super flumina Babylonis; Misere mei Deus
Czech Ensemble Baroque, sbormistr Tereza Válková, dirigent Roman Válek; Markéta Böhmová a Pavla Radostová (soprán), Piotr Olech a Kamila Mazalová (alt), Jaroslav Březina a Jakub Kubín (tenor), Jiří Miroslav Procházka (bas).
Světová premiéra nahrávky desetidílného díla F. X. Richtera Super flumina Babylonis, na slova Žalmu 136, pro 12 hlasů z roku 1768 (41:12) a jeho třináctidílného Misere in f pro 10 hlasů z let 1770–73 (26:33). Nahrávku provedl Czech Ensmble Baroque 12.– 15. června 2019 v kostele sv. Michala ve Znojmě; hudební režie Milan Puklický, mistr zvuku Aleš Dvořák, producent Matouš Vlčinský, Supraphon a.s. 2019, SU 4274-2.
V produkci Czech Ensemble Baroque jde již o čtvrtý snímek dlouhodobého richterovského projektu, zaměřeného primárně na objevování skladatelových vokálně-instrumentálních děl. Po Requiem a De profundis (Supraphon SU 4177-2, 2015) bylo ve světové premiéře nastudováno oratorium La Deposizione della croce di Gesu Cristo (Supraphon SU 4204-2, 2016) a Te Deum 1781 společně s žalmem Exsultate Deo (SU4240-2, 2018). Super flumina Babylonis a Miserere in f stojí hrdě po boku těchto děl a dokládají Richterovu zběhlost v oboru vokální kompozice, s níž se seznámil již během svých prvních hudebních zkušeností na zámku v Holešově.
Nahrávku doplňuje výborně připravený dvojjazyčný booklet s historickými poznámkami Jany Frankové a Jany Spáčilové, texty obou skladeb a bližší informace o nahraných dílech.
Po technické i stylové stránce jde o vynikající nahrávky. Je obdivuhodné, že až na jedinou Árii, kterou svěřil soubor tenoristovi Jaroslavu Březinovi, interpretují všechny sólové části obou skladeb na dokonalé úrovni členové pro tuto příležitost šestnáctičlenného sborového ansámblu. Nové CD Czech Ensemble Baroque doporučujeme všem milovníkům barokní hudby k poslechu.
------------------------------------------------------
Cantica laetitia – „SOULAD LÁSKY“
Smíšený komorní sbor Cantica laetitia, Zlín (sbm. Josef Surovík), pokřtil na svém koncertu k 15. výročí založení sboru v sobotu 9. Listopadu 2019 v zlínském hotelu Baltaci Atrium své nové CD s názvem „Soulad lásky“.
Dramaturgicky atraktivní a interpretačně vynikající album našeho předního smíšeného komorního sboru, který byl založen ve Zlíně v roce 2004 původně jako dívčí výběr z dětského pěveckého sboru Cantica a ve smíšeném obsazení pracuje od roku 2012, obsahuje celkem 16 titulů, s nimiž sbor získal Grand Prix na mezinárodních festivalech v Praze, Bratislavě, Pardubicích, Olomouci a Žilině a přední umístění i na dalších festivalech (Spittal/Drau, Debrecen, Prijedor, Maasmechelen, Llangollen, Baden, Bielsko-Biala, Marktoberdorf).
1. Josu Elberdin: Cantate Domino, 4:13; 2. Tereza Surovíková: Pater noster, 4:04; 3. Stevan Mokranjac: Tebe poem, 2:45; 4. Jiří Teml: Magnificat, 6:10 (věnováno sboru); 5. Alfred Schnittke: Three Sacred Hymns (Bogoroditse devo / Gospodi Iisuse / Otche nash), 5:05; 6. Robert Lucas Pearsall: Lay a Garland, 2:27; 7. Julius Benedict: Dirge for the Faithful Lover, 3:04; 8. Claudio Monteverdi: Zefiro torna e´l bel tempo rimena, 4:05; 9. Eric Whitacre: Five Hebrew Love Songs (Temuná / Kalá kallá / Laróv / Éyze Shéleg! / Rakút /, sólo T. Surovíková, recitace I. Brázdilová, housle V. Pospíšilová, klavír J. Nowak, 10:15; 10. Eriks Ešenvalds: Only in sleep, sólo A. Stupková, 4:23; 11. Tereza Surovíková: Soulad lásky, 3:09; 12. Eriks Ešenvalds: Stars, sólo K. Holíková, M. Březina, 3:36; 13. Peter Špilák: Kde si bola, 3:21; 14. arr. Jiří Pospíšil: V hornom koncu svítá (moravská lidová), 3:28; 15. Oldřich Halma: Čačina, čačina (slovácká lidová), 2:06; 16. Otmar Mácha: Hlučínský trojlístek (výběr: V kolaji voda / Panimamo, švarnu cerku mače),4:15.
CD bylo natočeno ve studiu Českého rozhlasu Ostrava v letech 2017 a 2018; hudební režie František Mixa, Stylton; mistr zvuku Radek Roubal, Stylton; sbormistr Josef Surovík; Celkový čas 67:35.
www.canticalaetitia.cz
----------------------------------------------------
Umělecký portrét Kühnova dětského sboru (sbm. Jiří Chvála)
Z komentáře Jaroslava Holečka k původnímu LP albu 8112 0192 "Umělecký portrét Kühnova dětského sboru" vydanému Pantonem v roce 1981 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
Umělci obdaření od přírody citlivou duší a zvýšenou představivostí dokáží své vzpomínání zpředmětnit v uměleckém díle a sdělit své pocity ostatním zajímavou a poutavou formou. A je-li po ruce tak vynikající soubor, jako je Kühnův dětský sbor, pak je zde silný impuls k takové tvorbě a není tedy, že v naší hudbě máme celou řadu výborných skladeb pro dětské sbory, které okouzlují děti i ty dříve narozené nejen u nás, ale třeba i ve vzdáleném Japonsku. Druhou stránkou věci pak je skutečnost, že tyto skladby představují neocenitelný studijní a instruktivní materiál, na němž se tříbí vkus i umění dětských sborů a prohlubuje se vztah mládeže k současnému umění. A tak i tato deska má vlastně dvojí poslání. Chce především potěšit svěží hudbou, vytrysklou z nejkrásnějších sfér umění našich předních hudebních skladatelů a chce být i vzorem pro další dětské a mládežnické sbory, které se pustí do studia jejich skladeb, v nichž je ohled na mladého interpreta již přímo součástí prvotního tvůrčího záměru...Pražský skladatel IVO JIRÁSEK (1920) napsal pro Kühnův dětský sbor v roce 1974 souvislé pásmo hudby na texty lidové poezie a nazval je Babiččin kalendář...IVAN KURZ (1947) je nejmladší z naší pětice skladatelů...Snad proto se vrátil zpět nejdále, až do světa těch nejmenších a zhudebnil jim i nám i sobě pro potěšení cyklus roztomilých dětských říkánek J. Vodňanského...Písničky pro dětský sbor BOHUSLAVA MARTINŮ (1890-1959) jsou jedinou skladbou na desce, která nebyla psána přímo pro Kühnův dětský sbor...
JIŘÍ PAUER (1947) vstoupil do našeho hudebního života pohádkovou operou o zvířátkách Žvanivý slimejš a je o něm známo, že umí rozdávat úsměvy a radost, kdykoli k tomu nalezne sebemenší příležitost. A tu mu zde poskytla malá sbírka dětských veršů o obyvatelích našich vod a pastvin Františka Branislava...VÁCLAV TROJAN (1907) dodnes rád vzpomíná, jak hrával jako dítě národní písničky z Malátovy houslové školy a jak je již ve dvanácti také sám upravoval pro dvoje housle, aby je mohl hrát se svými kamarády. Proto také svého času rád vyhověl žádosti prof. Jana Kühna, nezapomenutelného zakladatele dětského sboru, nesoucího dodnes jeho jméno, aby pro dětské vysílání Čs. rozhlasu napsal kytici z lidových písní pro dětský sbor a malý instrumentální soubor. Skladba (Zazpívejme si…) dostala v roce 1979 nový závěr a v této podobě je osvědčeným koncertním číslem sboru...
1. Ivo Jirásek – Babiččin kalendář, 19:08; 2. Ivan Kurz – Létající koberec, cyklus dětských sborů s průvodem zobcové flétny, houslí, violy a violoncella (Jak se dělá písnička, 1:11; Dejte mi pastelku, 1:54; Slůně, stůně, 1:37; Muškátovo šuškání, 1:09; Šmidli, fidli, pidli,0,54; Létající koberec, 1,51; 3. Bohuslav Martinů – Písničky pro dětský sbor, H 373 (Velikonoční, 1:19; Kovaříček, 1:18; Dětské hádanky, 1:56); 4. Jiří Pauer – Ryby a koníci. Dětské sbory s klavírem, 8:28; 5. Václav Trojan – Zazpívejme si... Lidové písně pro dětský sbor, klarinet, trubku, fagot a klavír, 17:32.
Suprphonline.cz, cena 99,- Kč
-----------------------------------------------------
Vynikajiící hodnocení CD Českého dívčího sboru Jitro Hradec Králové (dir. Jiří Skopal) - Bohuslav Martinů: OPENINGS / OTVÍRÁNÍ, navonarecords.com/catalog/nv6288 v Gramophone Magazine 2020
Gramophone Magazine 2020.docx (14,8 kB)
-------------------------------------------------------
NAVONA RECORDS, nv6288
Bohuslav Martinů – Openings, Jitro Czech Girls Choir, sbormistr Jiří Skopal
CD obsahuje skladby Petrklíč (H 318), Písničky pro dětský sbor (H 373), Ptačí hody (H 379), Česká říkladla (H 210), Otvírání studánek (H 210). Vokální sóla: Martina Jelínková a Jana Novotná (Česká říkadla) Ludmila Horová, Markéta Kubínová a Luděk Vele (Otvírání studánek); instrumentální spolupráce: Zdeměk Häckl – housle, Milan Chrobák – klavír (Petrklíč), Jan Houdek – trubka (Ptačí hody), Jindřich Pazdera, Josef Kekula – housle, Jan Pěruška – viola (Otvírání studánek). Nahráno 22. 6. 2000 v sále Filharmonie Hradec Králové a 18. 1. 2001 ve Velké sále chrudimského muzea, zvuková režie Václav Vlachý, produkce Jan Kyselák. Vydáno 2020, 1 CD, Celkový čas 49:30
Recenze - Miloš Pokora.docx (12,8 kB)
---------------------------------------------------------
Sborové úpravy Luboše Hány
Nazpíval: Komorní smíšený sbor Ventilky, při ZUŠ Jirkov (sbormistři Marie a Luboš Hánovi), klavírní a kytarový doprovod: Luboš Hána; mistr zvuku: Josef Koloros.
Natočeno 10. listopadu 2018 na Červeném Hrádku; mastering: květen 2020; grafická úprava: Pavel Klaus; vydalo Ediční oddělení PF UJEP, prosinec 2020; financováno za přispění grantu EU OP VVV „Učíme se učit spolu“.
1. S Elánem o lásce (směs písní Neviem byť sám, Zaľúbil sa chlapec, Tanečnice z Lúčnice), hudba: J. Baláž, Jozef Ráž, text: Boris Filan
2. Starci na chmelu Medky (směs písní Den je krásný, Kdyby sis oči vyplakala, Život je kolotoč, Bossa nova), hudba Jiří Bažant, Vlastimil Hála, Jiří Malásek, text: Vratislav Blažek
3. Jezdím bez nehod, hudba: Jaroslav Kopáček, text: Milan Chladil
4. To se nikdo nedoví, hudba: Zdeněk Marat, text: Jiří Borovec
5. Zvony paní Lady Karneval (směs písní Nechte zvony znít, Znala panna pána, Lady Carneval), hudba: Karel Svoboda, vítězslav Hádl, text: Zdeněk Rytíř, Petr Markov, Jiří Štaidl
6. Lékořice, hudba: Jarmír Vomáčka, text: Vratislav Blažek
7. Loudá se půlměsíc, hudba: Jean Gaston Renard, text: Jiří Štaidl, Rostislav Černý
8. Karviná, hudba: Jiří Šíma, text: Richard Tesařík
9. Na tom bošileckým mostku (česká lidová)
10. Horo, horo hor (česká lidová)
11. Týnom, tánom – Timor amor! (slovenská lidová
12. Směs písní Josefa Kainara (Trochu v hlavě mám, Povídá se…, Já vrátím se zpátky), hudba: Will Harris & Victor Young, Josef Kainar, text: Josef Kainar
13. Láska je láska, hudba: Ondřej Soukup, text: Gabriela Osvaldová
14. Trpasličí svatba, hudba Jaroslav Uhlíř, text Zdeněk Svěrák
Sborové úpravy vznikaly v průběhu předchozích patnácti let. Jde o živou nahrávku koncertního provedení skvělých, hudebně propracovaných sborových úprav, které se staly oblíbenými čísly koncertních vystoupení mnoha českých i slovenských sborů.
-------------------------------------------
Pocta českým tvůrcům
Antonín Dvořák: Čtyři sbory pro smíšené hlasy, op. 29, B 59
1. Místo klekání / 2:22; 2. Ukolébavka / 2:50; 3. Nepovím / 2:06; 4. Opuštěný / 3:00
Vítězslav Novák: Balady na slova lidové poezie moravské pro smíšený sbor s průvodem čtyřručního klavíru, op. 19 a 23
1. Ranoša / 4:57; 2. Zakletá dcera / 4:31; 3. Vražedný milý / 7:03; 4. Neščasná vojna / 7:26
Bohuslav Martinů: Mikeš z hor, H 375 / 22:53
Zdeněk Lukáš: Pocta tvůrcům, op. 147
1. Michelangelo / 4:05; 2. Rembrandt / 2:46; 3. Picasso / 4:55
Eva Müllerová (soprán), Jakub Turek (tenor), Silvie Hessová, Radek Křižanovský (housle), Pavel Ciprys (viola) – B. Martinů; Karel Košárek, Daniel Wiesner (klavír) – V. Novák; Štěpán Pražák (housle), Karel Košárek (klavír) – Z. Lukáš.
Pražský smíšený sbor (dir. Jiří Petrdlík)
Nahráno v sále Martinů HAMU Praha v letech 2018 (Dvořák, Martinů); 2019, 2020 (Novák); 2020 (Lukáš). Hudební režie Jan Steyer a Jiří Petrdlík, zvuková režie Václav Roubal; Arco Diva, Praha, 2020.
Obsah profilového CD, vydaného k příležitosti 75. výročí založení Pražského smíšeného sboru, představuje reprezentativní průřez českou sborovou tvorbou v časovém rozpětí přibližně sta let. Volba právě takového repertoáru není náhodná. Pražský smíšený sbor v celé své historii vždy kladl na českou tvorbu zvláštní důraz, a to jak na odkaz klasiků, tak mistrů 20. století i autorů naší nedávné současnosti. Celkové množství sborových skladeb, které nám domácí tvůrci zanechali, je skutečně ohromující a nemálo k tomu přispěli i skladatelé, zastoupeni na předkládané nahrávce. Výběr z jejich díla nabízí srovnání čtyř zcela odlišných kompozičních přístupů, daných jak pochopitelnými generačními rozdíly, tak specifickou hudební řečí svých autorů. I tímto CD prokazuje Pražský smíšený sbor, že právem patří mezi naše přední smíšená sborová tělesa.
-------------------------------------------
Český dívčí sbor JITRO a sbormistr Jiří Skopal: Openings (Otvírání)
Navona Records
Recenze
Jedním z více duši naplňujících zvuků na této planetě musí být zpěv Jitra, Českého dívčího sboru. Nálada každého se pozvedá v okamžiku, když jejich hlasy naplní prostor, a jak přiléhavé to je, když jejich zpívání, zatímco „daybreak“ znamená „jitro“, pod vedením ruky sbormistra a uměleckého ředitele Jiřího Skopala (* 1947), prosycuje jejich okolí světlem a teplem. A totéž platí o velice sebejisté řídící ruce a mezinárodně uznávaném Skopalovi, který řídil více než 3 500 koncertů a nahrál přes čtyřicet alb s Jitrem, považovaným za jeden z nejlepších dětských sborů na světě, a také s chlapeckým sborem Boni Pueri.
Na jejich čtvrtém titulu pro Navona Records představují Jitro a Skopal hudbu Bohuslava Martinů (1890-1959), jejíž materiál ji přirozeně propůjčuje tónové bohatství, jiskřivou intonaci a překypující energii sboru. Přitažlivost nahrávky zvyšuje zacílenost skladeb na jaro a znovuzrození, doplněnou soustředěním na českou kulturu, její tance, lidové texty a písně. Je-li představeno pět kompozic, celé Openings vyznívá jako nahrávka o dvou částech. Je to proto, že patnáct krátkých písní (některé méně než minuta, přičemž žádná nepřesahující tři minuty) vyplňují čtyři cykly, zatímco závěrečný titul je jednadvacetiminutovou kantátou, která zahrnuje i recitaci a instrumentální hru. Vokální vystoupení podporují střídavě klavírista Michal Chrobák, trumpetista Jiří Houdek, violista Jan Pěruška a houslisté Zdeněk Häckl, Jindřich Pazdera a Josef Kekula.
Zpívá se samozřejmě česky, ale k dispozici jsou překlady, což umožňuje ocenit srozumitelnost Martinů zhudebněných textů těmi, kteří nemluví česky (charakteristika stylu: „Hej! Hej! Maro Zikmundova! Žeň na mou pastvinu“ z Českých říkadel). Doprovázená klavírem, vykazuje Häcklova rustikální, jakoby lidová hra (fiddle-like) dokonalý soulad se sborovou oslňující krásou v úvodním Petrklíči (1954). Svými texty, evokujícími pastorální obrazy českého venkova, rozkvétajícího v novém jaru, se pětihlas vyvíjí od rázného, jakoby tanečního „Nového klobouku“ přes naříkavé „Obvinění“ až k živému „Poledni“. Písničky pro dětský sbor, zkomponované Martinů ve Švýcarsku v posledním roce jeho života, a vycházející podobně ze sbírek českých lidových písní a básní, jsou konzistentní v náladě se zahloubaným Petrklíčem. Dvouminutový samostatný sborový výstup Ptačí hody (1959) se odlišuje od následující faktury, rozšiřující sbor o Houdkovu slavnostní trubku. Naproti tomu jsou šestihlasá písňová Česká říkadla (1931) jediným cyklem alba, představujícím sbor bez doprovodu ostatních a dopřávajícím sólové výstupy Martiny Jelínkové a Jany Novotné. Individuální pěvecký hlas zpočátku vyleká, když se objeví po tolika písních sborového unisona. Souhrnně: rozpětí nálad ve čtyřech těchto cyklech je panoramatický tím, jak martinůovské písně objevují celé spektrum lidské zkušenosti.
Tak jak je strhující tento materiál, je i vrcholem této edice Otvírání studánek (1955) pro jeho úžasnou fůzi vyprávění, sborového zpěvu a instrumentálních pasáží. Text Miloslava Bureše pojednává o květenstvím jara obtížené královně, kterou následuje přes venkovské kopce průvod lidí z města, příběh, který poněkud připomíná neo-horrorový film Midsommar Ari Astera z roku 2019. Poté, co Alfréd Strejček uvede skladbu jasným, expresivním hlasem, objeví se krátký taneční úsek s dvojicí houslí a s violou, po němž se připojí ke smyčcům pěvci s první z mnoha sborových episod. Široce rozklenuté dílo pak alternuje mezi mluvenými pasážemi, ansámblovým zpěvem, sólovými sopránovými vstupy Ludmily Horové, altu Markéty Kubínové, barytonu Luďka Veleho a instrumentálními úseky smyčců a Chrobákova klavíru. Ačkoliv inkluze mužského mluvního hlasu a zpěv barytonu způsobí odklon od čistě ženské interpretace, není to odrazující, naopak, rozšířený výrazový rozsah činí kantátu ještě pozoruhodnější. A jak by se očekávalo od díla, založeného na takovém narativu, oslavné okamžiky jsou v Otvírání studánek četné a jejich radostný tón je konzistentní s celkovým tématem alba – jarním pučením a obnovou.
Textura, Peterborough, Ontario, Canada. Červen 2020 https://www.textura.org/archives/j/jitrogirlschoir_openings.htm
---------------------------------------------------------
Středoškolský smíšený sbor PUELLAE ET PUERI, Nový Jičín – „The Ground“
CD, které bylo vydáno u příležitosti 15. výročí vzniku sboru Puellae et Pueri, bylo nahráno ve studiu ČRo Ostrava 13. 9. 2020. Mistr zvuku: Radek Roubal, Cover design: Patrik Paszek, David Sochor.
1) Jiří Pavlica, arr. Karel Dostál: Další rok přibyl na víčka, 2:24; 2) Jan Novák: Velox amoenum, 1:44; 3) Ola Gjeilo: Ubi caritas et amor, 3:02; 4) Miroslav Uherek: V horném konci svítá, 1:30; 5) Jiří Pavlica, arr. Karel Dostál: Rozpomínání, 4:08; 6) Jens Johannsen: Judas shall set the captive free, 3:07; 7) Roger Emerson: You raise me up, 4:37; 8) Keith Hampton: Praise his holy name, 2:11; 9) John Leavitt: Kyrie, 2:28; 10) Marian Sawa: Gloria, 2:58; 11) Bob Chilcott, arr. Andrea Dostálová: The Time of Snow, 4:14; 12) Vytautas Miškinis: Cantate Domino (live), 3:22; 13) Sourozenci Baťkovi, arr. Karel Dostál: Vánoční krajinou, 3:10; 14) Ola Gjeilo: The Ground, 3:33.
Puellae et Pueri (dir. Andrea a Karel Dostálovi), klavírní doprovod: Andrea Dostálová (11, 13), Dušan Brus (7, 8, 14), Radek Dostál (9), Karel Dostál (1, 5, 6); příčné flétny: Vanda Benčáková (5), Růžena Bednářová (13), René Lušovský (5); sólisté: Markéta Petrášová (7), Barbora Šimíčková (6), Eva Valentová (6), René Lušovský (7), Radek Dostál (6), Marek Baroň (13), Michaela Mrštíková (13), maturanti 2020 (7).
CD „The Ground“ je již pátým CD sboru Paellae et Pueri. Jeho hlavní inspirací se stala hudba norského skladatele Oly Gjeila. CD nabízí pestrý výběr starších i nových oblíbených skladeb z klasického i populárního repertoáru sboru. „Nosnými písněmi CD jsou dvě Gjeilovy skladby – „Ubi caritas et amor“, půvabná duchovní klasika, a jeho nezapomenutelný „The Ground“ z cyklu „The Sunrise mass“. Země jako základ, jako báze všeho podstatného, opora, jiskra a zároveň vznešenost a majestátnost. V Gjeilově skladbě se snoubí smíšený sborový vícehlas s náročným klavírním doprovodem. Se smyčcovým kvintetem Cordes di Gioia jsme touto písní završili své vystoupení v Dvořákově síni Rudolfina v roce 2019.“ (Karel Dostál)
I páté, dokonale vybavené CD novojičínského Smíšeného sboru Puellae et Pueri jednoznačně potvrzuje dlouholetou vysokou uměleckou úroveň tohoto středoškolského pěveckého sboru. Každá ze skladeb, zvládnutých s technickou samozřejmostí, srší přirozeným, pravdivým výrazem a volá posluchače, aby si s nimi přišli také zazpívat. Hlavní zásluhu na podobných výkonech sboru má vždy dirigent. (Jaký je dirigent, takový je sbor.) A sboru Puellae et Pueri můžeme k jejich skvělým dirigentům opravdu upřímně poblahopřát.
----------------------------------------------------
Vytvořeno službou Webnode