SBOROVÁ ČÍTANKA I.
Sborové ukázky k dějinám hudby od středověku do klasicismu
ÚVODEM
Sborová čítanka představuje soubor sborových skladeb, které mohou ilustrovat postupné seznamování studentů gymnázia s dějinami hudby prostřednictvím aktivního pěveckého muzicírování. Vybrané ukázky, které mají snadnější interpretační náročnost a odpovídají pěveckým možnostem zpěváků tohoto věkového stupně (jejich hlasovému rozsahu a možné úrovni jejich pěvecké techniky), jsou uspořádány podle historického hlediska a rozděleny v souhlasu s koncepcí předmětu Hudební výchova na gymnáziu do dvou dílů. První obsahuje artificiální hudbu od středověku do klasicismu, druhý od raného romantismu po hudbu XX. století. Jednotlivé skladby jsou doplněny poznámkami o jejich historických souvislostech, případně návrhy k jejich provedení.
Výběru vhodných sborových skladeb z dalších hudebních žánrů – úpravám domácích i evropských lidových písní a skladbám z oblasti populární a jazzové hudby, bude spolu s dalšími materiály z oblasti artificiální sborové tvorby věnován sedmidílný zpěvník Sborový zpěv na gymnáziu (téměř 600 s. sborových partitur). Sbormistrům bude však zatím přístupný pouze pro studijní účely.
OBSAH I. DÍLU
1. Hospodine, pomiluj ny
2. Svatý Václave
3. John of Fornsete: Letní kánon
4. Přátelství
5. Povstaň, povstaň, veliké město Pražské
6. Ktož jsú boží bojovníci
7. Žákovská koleda
8. Anonym (Itálie): Alta Trinita beata
9. Pane Bože, buď při nás
10. Fuga trium vocum
11. Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594): Illumina
oculos meos
12. Orlando di Lasso (okolo 1532 – 1594): O, occhi manza mia
13. Toinot Arbeau (n. 1519): Belle, qui tiens ma vie
14. Jakob Arcadelt (okolo 1514 – okolo 1572): Margot, labourez
les vignes
15. Anonym (Francie): Tourdion
16. Písnička příkladná
17. Píseň Adelfova
18. Tielmann Susato (n. 1551): Cum decore
19. Thomas Morley (1557 – okolo 1603): Sing we and chant it
20. Michael Praetorius (1571 – 1621): Audite, silete
21. Viva la musica
22. Jan Campanus Vodňanský (1572 – 1622): Rorando coeli
defluant
23. Melchior Franck (1572 – 1634): Kommt, ihr Gspielen
24. Die liebe Maienzeit
25. Da pacem, Domine
26. Ecce quam sit
27. Aj, růže rozvila se
28. Hans Leo Hassler (1564 – 1612): Tanzen und springen
29. Giovanni Gastoldi (okolo 1550 – 1622): A lieta vita
30. John Hilton (1599 – 1657): Pojď za mnou
31. Adam Michna z Otradovic (1600 – 1676): Chtíc, aby spal
32. Vánoční hospoda
33. Vánoční roztomilost
34. Sličné pacholátko
35. K jesličkám překrásného
36. Nové hvězdy nové světlo
37. Václav Karel Holan Rovenský (1644 –1718): Veselme se
38. Jiří Ignác Linek (1725 – 1791): Den přeslavný
39. Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Wachet auf, ruft uns
die Stimme
40. Aus meines Herzens Grunde
41. Befiel du deine Wege
42. Georg Friedrich Händel (1685 – 1759): Canticorum iubilo
(Singt dem Herrn in neues Lied)
43. Christoph Willibald Gluck (1714 – 1787): Zur Feier
44. Josef Haydn (1732 – 1809): Erhör mich, Herr, in deiner Huld
45. Die Prim, die Sekund
46. Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791): O du eselhafter
Martin
47. Ave verum corpus
48. Ludwig van Beethoven (1770 – 1826): Metronom
49. Schmeilchend, hold und lieblich
Poznámky k I. dílu:
České přebásnění textu (Martin Kluk):
Tančit a skákat, to vám je nápad, housličky vábí, fidli, píšťalka zní.
Skrbliti smíchem bylo by hříchem, dívenka tančí, hoja, mládenec s ní.
Housličky vábí, nemáme klid, všem chce se dnes tančit, a tak to má být!
/: La, la, la, la, la la, tak to má být! :/
29. Další sloky v italštině:
2. Hor lieti homai 3. Chi a lui non crede 4. Ne fuggir giova
scacciando i guai, privo e di fede, ch´egli ognum trova
viniamo in festa onde haver města veloci ha l´ali
e diam l´honore líra e´l furore dunque sadore
a un tal signore. D´un tal signore. un tal signore.
Německý text: Peter Cornelius (1824 – 1874)
30. Tříhlasý kánon předního anglického skladatele z první poloviny 17. století lze provádět i formou rozhovoru.
31. Adam Michna z Otradovic se narodil v Jindřichově Hradci, kde prožil až na několik delších cest většinu svého života. Prvky italské hudby převzal patrně z prostředí jezuitských kolejí, s nimiž udržoval dobré styky. Proto také většina jeho děl byla vydána v pražském Klementinu. V roce 1647 tu vyšla jeho „Česká mariánská muzika, radostná i žalostná, na tři díly rozdělená“. Sbírka je vypracována jednoduchou skladebnou technikou pro čtyři až pět hlasů, částečně s generálbasem. Autorova předmluva obsahuje důležité pokyny k provozovací praxi: „Rozuměj, laskavý a pobožný zpěváku, že tyto melodie na následující písničky co nejsprostěji na čtyři hlasy a některé na pět hlasův sem zkomponoval tak, aby je … netoliko v vzácných městech od dobrých muzikantův, ale také v nejsprostějších městečkách od sprostných kantorův zpívati a užívati se mohly. Pročež při začátku (však jestli se komu líbí) až do první čáry může jeden, totiž dyškant, aneb týž dyškant v tenoru sám jediný zpívati, jiní pak zase po něm na čtyři hlasy repetýrovati od druhé čáry k třetí a tak vždy až do konce, jeden napřed, jiní po něm zpívati mohou.“ Podobný charakter mají i další dvě Michnovy sbírky – „Svatonoční muzika“ (1661) a „Loutna česká v svátek, pátek, v kostele, při stole, jak se líbí každou chvíli, radostně, spasitelně znějící, složená a vydaná od Michny z Otradovic Jindřichohradeckého L. P. 1653“. Původně byla napsána pro dva hlasy, dvoje housle, tři violy a continuo. Nástrojové party houslí a viol se však nedochovaly. Logickou osu celé sbírky, jejíž nejznámější skladbou je „Andělské přátelství“ („Nebeští kavalérové“), tvoří mystický sňatek s Kristem.
32. –
33. –
34. –
35. –
36. –
37. Do svého kancionálu „Cappella Regia musicalis“ převzal Václav Karel Holan Rovenský (narodil se v Rovensku) některé starší písně, mnohé z nich však sám složil nebo upravil. Většina písní má podložený nevypracovaný generální bas, některé jsou upraveny pro čtyři až šest hlasů.
38. „Den přeslavný“ je součástí delšího „Zpěvu, který se na den sv. Tří králů zpívá“. Jeho autor Jiří Ignác Linek, který působil v Sobotce a zejména v Bakově nad Jizerou, patří ke generaci kantorů–skladatelů, kteří v 18. století vytvořili na českém venkově v těsném styku s lidovou hudbou svéráznou hudební mluvu. Linek psal převážně hudbu chrámovou (mše, litanie, ofertoria a pastorely, asi 230 skladeb). Původní zápis skladby je v tónině D dur.
39. J. S. Bach napsal na 200 duchovních kantát. Uvedená ukázka je z kantáty 140 z roku 1731 „Wachet auf, ruft uns die Stimme“.
40. Skladba je z I. dílu sbírky Bachových čtyřhlasých sborových skladeb „Vierstimmige Choralgesänge“, která byla vydána v roce 1784.
41. Matoušovy pašije představují spolu s Pašijemi podle sv. Jana vyvrcholení vývoje oratorních pašijí a řadí se i k vrcholným dílům duchovní hudby vůbec. Poprvé je uvedl Bach v roce 1727.
42. Vrcholem Händelovy tvorby jsou jeho oratoria (Mesiáš, Samson, Juda Makabejský, Šalamoun, Jephta a další), z nichž vane zvláště ve sborových partiích mohutnost a výrazová síla. Uvedený sbor byl původně použit v oratoriu „Josua“, rovněž z roku 1748. V originále je s instrumentálním doprovodem.
43. Velké historické opery „Ifigenie v Aulidě“ a „Ifigenie na Tauridě“ psal Gluck pro Francii. Jejich pařížské premiéry vyvolaly hudebních kruzích obrovský rozruch. Dramatický patos, mistrovská kresba děje a charakterů postav byly v ostrém kontrastu k tehdejší francouzské opeře, z jejíž strnulosti, nelogičnosti a povrchnosti si tropil posměch sám Rousseau.
44. Joseph Haydn – rakouský skladatel, spolu s W. A. Mozartem dovršitel hudebního klasicismu. Katalog jeho rozsáhlého díla zahrnuje více než 100 symfonií (např. Lukavická, Na odchodnou, Lovecká, 6 tzv. Pařížských, 12 Londýnských – mezi nimi S úderem kotlů, Vojenská, Hodiny, S vířením kotlů, komorní hudbu, divertimenta, kasace, klavírní sonáty, instrumentální koncerty, oratoria (Stvoření světa, Roční doby), opery i chrámovou hudbu.
45. Skladba končí, když 3. hlas přezpívá celou melodii kánonu. Ostatní hlasy zpívají opět od začátku a končí na tónech označených korunou. Na závěr mohou všechny hlasy zazpívat unisono ještě první čtyřtaktí.
46. Skladba končí, když 4. hlas přezpívá celou melodii kánonu. Ostatní hlasy zpívají opět od začátku a končí na tónech označených korunou. Kánon je možno provést také tak, že každý hlas zazpívá celou melodii dvakrát a hlasy končí postupně.
47. Sbor, který patří pro svou zvukovou krásu k nejoblíbenějším Mozartovým sborovým skladbám, byl napsán pro slavnost Božího těla. Původně měl instrumentální předehru, mezihru a dohru.
48. Kánon na počest vynálezce metronomu Joh. Nep. Mälzela (1772 – 1838). Srovnejte jeho melodii s tématem Allegretta z Beethovenovy 8. symfonie.
49. Ukázka ze Sborové fantazie L. v. Beethovena je melodicky blízká jeho IX. symfonii.
Vytvořeno službou Webnode